Reasons for teeth discoloration after nerve extraction

عصب کشی دندان که به عنوان درمان ریشه نیز شناخته می­‌شود و می‌تواند سبب تغییر رنگ دندان‌ها شود، یک روش دندانپزشکی است که در آن پالپ (لایه نرم داخلی) دندان را برمی‌دارند و داخل دندان تمیز، ضدعفونی و مهر و موم می‌­شود.

دلایل اصلی عصب کشی دندان

دلایل اصلی عصب کشی دندان عبارت­ند از:

  • پوسیدگی شدید دندان که به پالپ برسد.
  • عفونت عمیق یا آبسه در دندان
  • ضربه به دندان که به پالپ آسیب برساند.
  • اقدامات دندانپزشکی مکرر روی همان دندان

عصب کشی چگونه است؟

پیش از بیان دلایل تغییر رنگ پس از عصب کشی دندان­‌ها، مواردی را که دندانپزشک در طول عمل انجام می‌­دهد بیان می­‌کنیم:

  • بی حس ناحیه اطراف دندان
  • ایجاد سوراخ در دندان و دسترسی به پالپ
  • برداشت پالپ آسیب‌دیده
  • تمیزی داخل دندان و ضدعفونی آن
  • پر کردگی داخل دندان و بستن آن
  • استقرار یک پرکردگی موقت یا دائمی روی دندان

پس از عمل، دندان دیگر پالپ زنده و خون رسانی نخواهد داشت. بنابراین حساسیت کمتری خواهد داشت. با این حال، هنوز هم می‌تواند به طور معمول برای گاز گرفتن و جویدن عمل کند.

میزان موفقیت عصب کشی دندان نیز به طور کلی بالاست. البته در صورتی که به درستی انجام شود، حدود 85 تا 95 درصد. با این وجود، در برخی موارد اگر عفونت به طور کامل برطرف نشود، ممکن است نیاز باشد دندان را بکشید. در ادامه مقاله دلایل تغییر رنگ پس از عصب کشی دندان­‌ها، به عوارض بالقوه عصب کشی دندان­‌ها می‌­پردازیم.

عوارض عصب کشی دندان‌­ها

چندین عارضه بالقوه وجود دارد که می­‌تواند با روش‌­های عصب کشی دندان رخ دهد:

  1. درد یا عفونت مداوم:

در برخی موارد، عفونت یا التهاب در دندان ممکن است به طور کامل برطرف نشود و منجر به درد مداوم شود یا نیاز به درمان اضافی باشد. این اتفاق حدود 5-15 درصد موارد درمان ریشه رخ می­‌دهد.

  1. شکستگی دندان:

بدون پالپ زنده، دندان به مرور زمان شکننده‌­تر و مستعد ترک خوردن یا شکستگی می­‌شود. این خطر در دندان‌­هایی که قبلاً کار دندانپزشکی زیادی داشته­‌اند، بیشتر است.

  1. ضایعات پری آپیکال:

گاهی ممکن است التهاب یا عفونت در نوک ریشه دندان ایجاد شود و کیست یا آبسه ایجاد کند. برای رفع این مشکل نیاز به درمان اضافی است.

  1. واکنش‌­های آلرژیک:

به ندرت، بیماران ممکن است واکنش آلرژیک به مواد استفاده شده در طول عمل درمان ریشه، داشته باشند.

  1. درد ارجاعی:

بیماران ممکن است حتی پس از موفقیت آمیز بودن عصب کشی، درد در نواحی دیگر دهان یا صورت را تجربه کنند. این به دلیل اتصالات عصبی پیچیده‌­تر در ناحیه فک است.

  1. تغییر رنگ دندان:

از بین رفتن پالپ می‌­تواند باعث شود دندان به مرور زمان زرد یا خاکستری به نظر برسد. این بیشتر یک موضوع زیبایی است، اما می­تواند نامطلوب باشد. در بخش‌­های بعدی مقاله دلایل تغییر رنگ پس از عصب کشی دندان­‌ها، بیشتر به بررسی این مورد می‌­پردازیم.

به طور کلی، در حالی که عوارض به نسبت غیر معمول هستند، برای بیماران مهم است که از خطرات بالقوه آگاه باشند و در صورت بروز هرگونه مشکلی پس از عصب کشی، با دندانپزشک خود همکاری کنند. درمان سریع هرگونه عارضه، کلیدی است.

دلایل تغییر رنگ دندان­‌ها پس از عصب کشی

چند دلیل کلیدی وجود دارد که چرا ممکن است دندان‌­ها پس از عمل عصب کشی تغییر رنگ دهند:

نکروز پالپ اولین دلیل تغییر رنگ دندان­‌ها

یکی از دلایل تغییر رنگ پس از عصب کشی دندان­‌ها، نکروز پالپ است. عصب کشی شامل برداشتن اعصاب، عروق خونی و سایر بافت­‌ها از پالپ دندان است. اگر پالپ نکروزه (مرده) شود، می‌تواند منجر به تغییر رنگ دندان شود.

رنگ آمیزی توسط باکتری‌ها

از دیگر دلایل تغییر رنگ پس از عصب کشی دندان‌­ها، این است که اگر پس از درمان ریشه، باکتری‌­های باقی مانده در دندان باقی بمانند، می‌­توانند به تولید محصولات جانبی که ساختار دندان را لکه دار می­‌کنند، ادامه دهند.

مواد ترمیم فلزی دلیل تغییر رنگ دندان­‌ها

گاهی اوقات مواد پرکننده‌­ای که برای آب بندی داخل دندان بعد از عصب کشی استفاده می­‌شود، مانند آمالگام نقره، باعث تغییر رنگ مایل به خاکستری می‌­شود.

کم آبی دندان

یکی دیگر از دلایل تغییر رنگ پس از عصب کشی دندان­‌ها، این است که بدون پالپ حیاتی، دندان می‌­تواند به مرور زمان کم آب شود و ظاهری مات یا گچی‌­تر داشته باشد.

نفوذ رنگ و لکه دلیل تغییر رنگ دندان­‌ها

­از بین رفتن پالپ می‌­تواند باعث شود لکه‌­های بیرونی از غذاها، نوشیدنی‌­ها یا سیگار راحت تر به داخل ساختار دندان نفوذ کرده و به دام بیفتد. این نیز یکی دیگر از دلایل تغییر رنگ پس از عصب کشی دندان­‌ها است.

کلسیفیکاسیون

کلسیفیکاسیون به معنی جمع شدن کلسیم در یکی از بافت­‌های بدن است. در برخی موارد، محفظه خالی پالپ ممکن است به مرور زمان کلسیفیه شده و باعث تیره شدن دندان شود. بنابراین کلسیفیکاسیون یکی دیگر از دلایل تغییر رنگ پس از عصب کشی دندان­‌ها است.

درجه تغییر رنگ بسته به هر مورد و مدت زمانی که از انجام عمل عصب کشی گذشته است، می‌تواند بسیار متفاوت باشد. در بسیاری از موارد، تغییر رنگ تدریجی بوده و ممکن است تا چندین سال پس از عمل قابل توجه نباشد. اگر تغییر رنگ از نظر زیبایی نامطلوب باشد، گزینه­‌های درمانی مانند روکش برای بهبود ظاهر دندان وجود دارد. شما بهتر است تفاوت لمینت و روکش دندان را بدانید تا با هم اشتباه نگیرید.

مدت ایجاد تغییر رنگ دندان­‌ها پس از عصب کشی

پس از بررسی دلایل تغییر رنگ پس از عصب کشی دندان­‌ها، می‌­خواهیم ببینیم که چه مدت طول می­‌کشد تا دندان­‌ها پس از عصب کشی تغییر رنگ دهند. باید بگوییم که هیچ جدول زمانی واحدی برای تغییر رنگ پس از این عمل وجود ندارد، زیرا ممکن است تغییر رنگ با سرعت­‌های متفاوتی برای بیماران مختلف ایجاد شود. با این حال، به طور کلی به شرح زیر است:

1. تغییر رنگ اولیه دندان‌ها (در عرض 6 ماه تا 1 سال):

تغییر رنگ فوری پس از عصب کشی به نسبت غیر معمول است، اما در برخی موارد ممکن است رخ دهد. این اغلب به دلیل باقی­مانده بافت پالپ یا رنگ آمیزی باکتریایی است.

2. تغییر رنگ تدریجی دندان‌ها (1-5 سال):

در بسیاری از موارد، تغییر رنگ تدریجی­‌تر است و در طی 1 تا 5 سال پس از عصب کشی ایجاد می­‌شود. این اغلب به یکی از دلایل تغییر رنگ پس از عصب کشی دندان­‌ها، که کندی تجزیه و کم آبی ساختار دندان است، مربوط می‌­شود.

3. تغییر رنگ دندان‌ها با تأخیر (5-10 سال):

در برخی دیگر از بیماران، تغییر رنگ قابل توجهی ممکن است تا 5-10 سال پس از عصب کشی آشکار نشود. این به طور معمول با دو مورد از دلایل تغییر رنگ پس از عصب کشی دندان­‌ها، یعنی کلسیفیکاسیون و نفوذ رنگ همراه است.

توجه به این نکته مهم است که میزان تغییر رنگ می­‌تواند بین افراد بر اساس عواملی مانند موارد زیر بسیار متفاوت باشد:

معاینات و نظارت منظم دندانپزشکی توصیه می­‌شود، زیرا تشخیص زود هنگام تغییر رنگ می‌تواند مداخله و درمان به موقع را امکان پذیر کند. اگر تغییر رنگ قابل توجهی رخ دهد، دندانپزشک می‌­تواند بهترین گزینه‌­ها را برای بازگرداندن ظاهر دندان آسیب دیده ارزیابی کند. با ما همراه باشید تا در ادامه مقاله دلایل تغییر رنگ پس از عصب کشی دندان­‌ها، به مراقبت‌­های پس از عمل عصب کشی بپردازیم.

 

مراقبت­‌های پس از عمل عصب کشی جهت جلوگیری از تغییر رنگ دندان­‌ها

چندین توصیه مراقبتی برای پس از عمل وجود دارد که می­‌تواند از دلایل تغییر رنگ پس از عصب کشی دندان‌­ها جلوگیری کند. این توصیه‌­ها به شرح زیر است:

از مصرف غذاها و نوشیدنی‌­هایی که لکه‌دار می­‌کنند، خودداری کنید:

مصرف قهوه، چای، شراب قرمز، انواع توت­‌ها و سایر غذاها/ نوشیدنی­‌هایی که می­‌توانند دندان را لکه‌دار کنند، محدود کنید. این­ها می­‌توانند از دلایل تغییر رنگ پس از عصب کشی دندان­‌ها باشند. همچنین هنگام نوشیدن نوشیدنی‌­هایی که توانایی لکه دار کردن را دارند، از نی استفاده کنید تا تماس با دندان به حداقل برسد.

در راستای حفظ بهداشت دهان و دندان کوشا باشید:

به طور مرتب مسواک بزنید و نخ دندان بکشید تا پلاک­‌ها از بین بروند و از لکه‌­های بیرونی جلوگیری شود. از مسواک نرم و خمیر دندان­‌های حاوی فلوراید استفاده کنید.

استفاده از خمیر دندان سفید کننده را در نظر داشته باشید:

محصولات سفید کننده حاوی مواد ساینده ملایم یا پراکسید می­‌توانند به از بین بردن لکه‌­های سطحی کمک کنند. این­ محصولات باید با احتیاط مصرف شوند، زیرا استفاده بیش از حد می­‌تواند باعث ایجاد حساسیت شود.

اجتناب از محصولات تنباکو:

استعمال دخانیات یا جویدن تنباکو می­‌تواند منجر به لکه دار شدن قابل توجه دندان‌­های درمان شده با عصب کشی شود. این نه تنها می‌­تواند از دلایل تغییر رنگ پس از عصب کشی دندان­‌ها باشد، بلکه به طور کلی رنگ دندان­‌ها را تغییر دهد.

معاینات منظم دندانپزشکی انجام دهید:

تمیز کردن حرفه‌­ای معمول می­‌تواند به حذف لکه‌­های ایجاد شده کمک کند و دندان را به بهترین شکل خود ظاهر کند. همچنین دندانپزشک شما می‌­تواند هرگونه دلایل تغییر رنگ پس از عصب کشی دندان­‌ها را بررسی کرده و در صورت نیاز درمان­‌های مناسب را توصیه کند.

با اجرای این توصیه­‌های مراقبتی، می‌­توانید خطر تغییر رنگ پس از عصب کشی را به حداقل رسانده و ظاهر طبیعی دندان عصب کشی شده خود را تا زمانی که ممکن است حفظ کنید. ارتباط منظم با دندانپزشک برای رفع هر گونه نگرانی در مورد تغییر رنگ در مراحل اولیه، ضروری است.

 

چه مدت باید از مصرف نوشیدنی­‌ها و غذاهایی که ایجاد لک می‌­کنند، برای جلوگیری از تغییر رنگ دندان­‌ها خودداری کرد؟

مدت زمان دقیق بسته به شرایط فردی و دستورالعمل‌­های خاص ارائه شده توسط دندانپزشک ممکن است متفاوت باشد، اما به طور کلی به صورت زیر است:

دوره فوری پس از عمل:

چون دندان در این مرحله بیشتر مستعد تغییر رنگ است، بلافاصله پس از عمل عصب کشی، توصیه می­‌شود از مصرف هر گونه غذا یا نوشیدنی که ممکن است دندان‌هایتان را لکه دار کند، خودداری کنید.

24 – 48 ساعت اول:

در طی 24 تا 48 ساعت اول پس از عمل، پیروی از دستورالعمل­‌های خاص ارائه شده توسط دندانپزشک بسیار مهم است. این ممکن است شامل پرهیز از غذاها و نوشیدنی­‌های سرد یا گرم و همچنین هرگونه ماده‌­ای باشد که می­‌تواند ناحیه تحت درمان را تحریک کند.

هفته اول:

به طور کلی توصیه می­‌شود حداقل در هفته اول پس از عمل، از مصرف غذاها و نوشیدنی‌­های لکه دار که از دلایل تغییر رنگ پس از عصب کشی دندان‌­ها است، خودداری شود.

اقدامات احتیاطی طولانی مدت:

حتی پس از طی دوره بهبودی اولیه، بهتر است در مصرف مواد ایجاد کننده لکه، اعتدال را حفظ کنید. همانطور که گفتیم، هنگام مصرف نوشیدنی­‌های این چنینی، سعی کنید از نی استفاده کنید تا تماس با دندان به کمترین حد ممکن برسد.

دیگر دلایل تغییر رنگ دندان‌­ها پس از عصب کشی

محصولات تجزیه خون:

هنگامی که بافت پالپ می­‌میرد، می‌­تواند محصولات تجزیه شده را آزاد کند که می‌­تواند دندان را از داخل لکه‌­دار کند. این می‌­تواند منجر به تغییر رنگ به خاکستری شود.

داروها:

برخی داروها مانند آنتی‌بیوتیک‌های تتراسایکلین می‌توانند باعث تغییر رنگ دندان شوند. اگر این داروها در حین یا بعد از عصب کشی مصرف شوند، می­‌توانند به تغییر رنگ دندان کمک کنند.

تروما:

ترومای دندانی قبلی یا آسیب به دندان نیز می­‌تواند منجر به تغییر رنگ شود. اگر دندان قبل یا در حین عصب کشی ضربه خورده باشد، ممکن است رنگ آن تغییر کند.

عفونت:

در برخی موارد، تغییر رنگ ممکن است به دلیل عفونت مداوم یا عفونت مجدد دندان پس از عصب کشی رخ دهد. رنگدانه‌های باکتریایی یا محصولات جانبی می‌توانند باعث تغییر رنگ دندان شوند.

توجه به این نکته ضروری است که تغییر رنگ دندان پس از عصب کشی همیشه قابل اجتناب نیست. با این حال، دندانپزشک شما می‌­تواند گزینه‌­های درمانی مناسبی را برای رفع تغییر رنگ و بهبود ظاهر دندان ارائه دهد.

کلام آخر

بنابراین، در مقاله دلایل تغییر رنگ پس از عصب کشی دندان­‌ها، دریافتیم که تغییر رنگ دندان پس از عصب کشی به دلایل متعددی ممکن است رخ دهد. معمول­ترین دلایل تغییر رنگ پس از عصب کشی دندان­‌ها تجزیه بافت پالپ، آلودگی باکتریایی، مواد ترمیم مورد استفاده، کم آبی دندان، نفوذ رنگ و لکه خوراکی‌­ها و کلسیفیکاسیون است.

همچنین، گفتیم که مراقبت هوشیارانه پس از عمل و معاینات منظم دندانپزشکی برای نظارت بر تغییر رنگ و رفع زود هنگام آن، قبل از اینکه شدید شود، ضروری است. با درک علل زمینه­‌ای تغییر رنگ پس از عصب کشی، دندانپزشکان در کلینیک ارغوان کرج و بیماران می­‌توانند با هم کار کنند تا مؤثرترین استراتژی‌ها را برای حفظ یکپارچگی زیبایی دندان­‌های درمان شده با عصب کشی ایجاد کنند.

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *