Types of teeth whitening methods

سفید کردن دندان روشی برای روشن کردن رنگ دندان‌ها و از بین بردن لکه‌ها است. سفید کردن دندان اغلب زمانی مطلوب است که دندان‌ها در طول زمان به دلایل متعددی زرد می‌شوند و می‌توان با تغییر رنگ داخلی یا خارجی مینای دندان همراه باشد.

اگرچه رنگ طبیعی دندان‌‌های ما سفید واقعی نیست، اما بسیاری از مردم خواهان آن لبخند خالص سفید هستند و برای رسیدن به این هدف انواع روش‌ها را امتحان می‌کنند. امروزه روش‌های سفیدی پرطرفدارترین درمان‌های زیبایی و ترمیمی دندان هستند.

 

فهرست

در این مقاله می‌خوانیم:

  • انواع لکه‌های دندان
  • ‌انواع روش‌های سفیدی دندان
  • سفیدی حرفه‌ای دندان
  • عوارض جانبی انواع روش‌های سفید کردن دندان
  • چه کسانی باید از انواع روش‌های سفید کردن دندان استفاده کنند؟
  • جمع بندی

انواع لکه‌های دندان چگونه است؟

برای سفیدی موثر دندان‌هایتان، باید روش سفیدکننده‌ای را انتخاب کنید که به نوع لکه دندان شما بپردازد. اگر لکه دندان داخلی و خارجی دارید (که در زیر توضیح دادیم)، احتمالاً باید یک روش سفیدی را انتخاب کنید که به طور ایمن به هر نوع رسیدگی می‌کند.

اگر مطمئن نیستید که چه نوع لکه‌ای دارید، با دندانپزشک خود مشورت کنید. آنها می‌توانند به شما در مورد نوع لکه‌های روی دندان و اینکه کدام روش ممکن است بهترین کار را انجام دهد، راهنمایی کنند.

 

انواع لکه‌های دندان:

لکه‌های ذاتی

لکه‌هایی که داخل مینای دندان شما هستند، لکه‌های ذاتی دندان نامیده می‌شوند. لکه‌های درونی می‌توانند  قبل از رویش دندان‌ها از لثه در دوران کودکی وجود دارد.

این لکه‌ها می‌توانند ناشی از مصرف آنتی‌بیوتیک، سطوح بالای استقرار در معرض فلوراید و نازکی مینای دندان شما با افزایش سن باشد. تحقیقات نشان می‌دهد که لکه درونی گاهی حتی می‌تواند ژنتیکی باشد.

 

لکه‌های بیرونی

لکه‌های بیرونی در قسمت خارجی دندان‌های شما وجود دارد و قابل دید است. این لکه‌ها به دلیل استقرار دندان در معرض با چیزهایی است که می‌تواند باعث تغییر رنگ مینای دندان شما شود. قهوه، رنگ‌های خوراکی مصنوعی و سیگار همگی می‌توانند باعث این نوع لکه شوند.

 

انواع روش‌های سفید کردن دندان

اگر می‌خواهید لبخندی درخشان‌تر داشته باشید، مطمئناً این روزها  انواع روش‌های سفیدی دندان‌ زیادی را باید در نظر بگیرید. با ده‌ها روش موجود، مرتب کردن همه اطلاعات و مقایسه گزینه‌ها می‌تواند طاقت‌فرسا و دشوار باشد. این مقایسه جامع باید به شما کمک کند تا بررسی بسیاری ازانواع روش‌های سفیدی دندان در دسترس را آسان‌تر کنید تا بتوانید انتخابی آگاهانه داشته باشید.

گزینه‌های سفیدی دندان از خمیردندان با مواد سفید کنندگی تا جلسات حرفه‌ای سفیدی دندان که توسط دندانپزشک شما نظارت می‌شود، متغیر است.

هدف برخی از محصولات سفید کننده حذف لکه‌های بیرونی از دندان شما است. در حالی که برخی دیگر به سادگی لکه‌های درونی و بیرونی را سفید می‌کنند تا رنگ آنها روشن‌تر به نظر برسد.

 

ترکیبات سفیدکنندگی دندان

بسیاری از گزینه‌های درمانی بدون نسخه (OTC) و در مطب از پراکسید هیدروژن برای شکست و کاهش لکه‌های روی دندان‌های شما استفاده می‌کنند. کربامید پراکسید، یکی دیگر از مواد قابل اکسید، نیز اغلب استفاده می‌شود.

این مواد شیمیایی در دوزهای بالاتر می‌توانند برای بدن شما تهاجمی و قابل تحریک باشند. به همین دلیل بسیار مهم است که از مواد سفیدی دندان طبق دستورالعمل تجویزی مصرف کنید.

با دندانپزشک خود در مورد هرگونه حساسیتی که ممکن است پس از استفاده از درمان‌های سفیدی دندان در خانه یا هنگام دریافت آنها در مطب دندانپزشک تجربه کنید، صحبت کنید. اگر محصولی باعث درد دندان یا قرمزی یا خونریزی در لثه شما شد، استفاده از آن را متوقف کنید و با دندانپزشک خود مشورت کنید.

 

محصولات سفید کنندگی

محصولات سفیدی OTC شامل خمیر دندان و دهان شویه می‌باشد. این محصولات ممکن است حاوی جوش شیرین باشند که به عنوان یک ساینده ملایم برای تمیزی لکه‌ها عمل می‌کند. برخی از خمیردندان‌هایی که خاصیت سفید کنندگی دارند نیز دارای زغال هستند که خاصیت سفید کنندگی نیز دارد. فرمول‌های سفید کنندگی این خمیر دندان‌ها همچنین ممکن است حاوی غلظت پایین کاربامید و پراکسید هیدروژن باشد.

برخی از ساینده‌ها در صورت استفاده زیاد یا طولانی مدت می‌توانند به مینای دندان شما آسیب بزنند. مینای دندان سخت بیرونی دندان شما است. بر خلاف سایر بخش‌های دندان، مینای دندان از سلول‌های زنده وجود ندارد، بنابراین با توجه به سخنان انجمن دندان‌پزشکی آمریکا (ADA) پس از ساییدگی خود را ترمیم نمی‌کند. در مورد نحوه استفاده ایمن از محصولات سفید کنندی قابل سایش با دندانپزشک خود مشورت کنید.

محصولات سفیدی دندان نیز معمولا دارای فلوراید برای تقویت مینای دندان و جلوگیری از لکه‌های بعدی و بیشتر هستند.

 

کیت‌های سفیدی خانگی

کیت‌های سفیدی خانگی می‌تواند به شکل ژل یا خمیری باشد که با استفاده از برس مسواک مانند یا به شکل نوارهایی با قابلیت چسبندگی روی دندان‌های شما حرکت کند.

برخی از کیت‌های سفیدی خانگی شامل پوشش دندان‌های خود با یک عامل سفیدی قبل از استقرار محافظ دهان بر روی دندان‌های خود هستند. برخی از کیت‌های خانگی دارای یک لامپ حرارتی، نور آبی یا نور UV در محافظ دهان هستند تا خمیر سفید کننده را “تابش” کنند. با این حال، یک مطالعه کوچک در سال 2021 نشان می دهد که مشخص نیست که آیا این واقعاً اثربخشی ژل را افزایش می‌دهد یا خیر.

محافظ دهان می‌تواند عامل سفیدی را روی دندان‌های شما نگه دارد تا جذب آن را افزایش دهد و میزان تماس محلول با سالن‌های ورزشی شما را محدود کند.

مواد فعال در کیت‌ها توسط استفاده خانگی در غلظت کمتری نسبت به مطب دندانپزشکی است. به همین دلیل، برای مشاهده نتایج قابل مشاهده باید هر روز به مدت چندین هفته از کیت استفاده کنید. اکثر کیت‌های خانگی نتایج را در عرض 2 تا 4 هفته اعلام می‌کنند.

 

سفید کردن در مطب دندانپزشکی

سفیدی دندان در مطب دندانپزشکی از غلظت بالاتری از مواد فعال برای دستیابی سریعتر به نتایج قابل مشاهده استفاده می‌کند.

بر اساس تحقیقات، سفیدی دندان در مطب ممکن است به چندین جلسه نیاز باشد تا دندان‌های خود را به همان اندازه که می‌خواهید سفید کنید. این جلسات ممکن است گران باشند و اغلب تحت پوشش بیمه نیستند زیرا بخشی از یک تمیزی معمول دندان نیستند.

بلیچینگ برقی در مطب دندانپزشکی شامل شستشوی دندان‌ها با محلول پراکسید هیدروژن قوی به مدت 20 تا 30 دقیقه است. لیزر درمانی گاهی می‌تواند در جلسات سفیدی دندان در مطب انجام شود. با این حال اکنون تحقیق موثقی وجود ندارد که ثابت کند این کار مزایای سفید کنندگی خاصی دارد.

 

رژیم جامع سفید کردن دندان‌ها

ترکیب انواع روش سفیدی دندان در یک رژیم جامع سفیدی دندان، یک راه عالی برای دستیابی به یک لبخند سفید زیبا و حفظ درخشندگی برای ماه‌ها است. اگر از خمیر دندان برای سفیدی استفاده کنید و هر روز آن را بشویید، همراه با استفاده از یک سیستم نواری موثر، از سطح چشمگیری که می‌توانید بدست آورید، تعجب خواهید کرد. همچنین ایده خوبی است که به دنبال مسواک باشید که برای کمک به سفیدی طراحی می‌شود.

 

نوارهای سفید کنندگی بدون نسخه

یکی از رایج‌ترین انواع روش‌های سفیدی دندان استفاده از نوارهای دندان است. این نوارهای ارزان و مبتنی بر پراکسید به راحتی به دندان‌های شما می‌چسبند و با توجه به نیاز شما به سفیدی، سطوح مختلفی از سفیدی را ارائه می‌کنند.

ایده خوبی است که ابتدا وضعیت فعلی دندان‌های خود را با صحبت با دندانپزشک خود ارزیابی کنید. اهداف این کار را مشخص کنید و تصمیم بگیرید که چه مدت زمان برای سیستم سفیدی دندان اختصاص دهید. سپس می‌توانید به دنبال محصولی باشید که بتواند نیازهای شما را به بهترین شکل برطرف کند.

 

سفید کردن حرفه‌ای دندان

روش‌های سفیدی دندان‌ها که از طریق دندان‌پزشک شما در دسترس است، نسبت به انواع روش‌های سفیدی دندان از جمله به محصولات بدون نسخه در شفاف‌تر و سفیدی دندان‌ها مؤثرتر است.

دندانپزشکان معمولاً از یک ماده پراکسید قوی‌تر و چراغ‌های مخصوص برای سفیدی دندان شما استفاده می‌کنند. علاوه بر این، روش‌های سفیدی در مطب اغلب می‌توانند دندان‌های شما را تا هشت درجه روشن‌تر کنند و نتایج آن تا یک سال و نیم دوام آورد.

 

سفید کردن دندان با لیزر

در حال حاضر، انتخاب ارجح برای سفیدیدندان، سفیدی دندان با لیزر است. برای سفیدی دندان با لیزر، بیمار معمولاً برای یک جلسه یک ساعته مراجعه می‌کند و سپس از کیت‌های سفیدی دندان‌ها با قابلیت فرمولی برای نتایج ماندگار استفاده می‌کند. بیمارانی که می‌خواهند دندان‌هایشان سفید و درخشان باشد، ممکن است چندین جلسه سفیدی دندان‌ها را انتخاب کنند.

 

مزایای سفید کردن دندان در مطب

درمان‌های حرفه‌ای نتایجی فوری، قابل‌توجه و بی‌خطر ایجاد می‌کنند و دندانپزشک شما در هر مرحله بر درمان شما نظارت می‌کند. به جای صرف هزینه برای درمان‌های بدون نسخه که واقعاً کارساز نیستند، دندانپزشکان توصیه می‌کنند برای کسب نتایج فوری، مؤثر و ماندگار، روی سفیدی دندان‌ها در مطب سرمایه‌گذاری کنید.

 

عوارض جانبی انوع روش‌های سفید کردن دندان

شایع‌ترین عارضه جانبی سفیدی دندان، حساسیت موقت دندان است. تحریک دهان و لثه نیز شایع است. به خصوص پراکسید هیدروژن می‌تواند این واکنش را ایجاد کند.

هنگامی که سفیدی دندان‌های خود را در مطب انجام می‌دهید از بافت لثه شما در زمان انجام درمان مراقبت‌های لازم انجام می‌شود تا این عارضه جانبی کم شود.

همچنین ممکن است پس از سفیدی دندان از جمله با کیت خانگی یا در مطب دندانپزشکی، حساسیت دندان را افزایش دهید. حساسیت دندان هنگام مصرف غذاها و نوشیدنی‌های سرد یا گرم می‌تواند رخ دهد. همچنین می‌تواند مانند درد شدید در دندان شما احساس شود، گاهی اوقات از هیچ جا. این حساسیت باید موقتی باشد.

تحقیقات نشان می‌دهد که سفیدی مکرر دندان‌ها یا استفاده از کیت‌های سفیدی دندان برای مدت طولانی‌تر از مدت زمان مورد توصیه می‌تواند منجر به آسیب همیشگی به مینای دندان شما شود.

 

چه کسانی باید از انواع روش‌های سفید کردن دندان استفاده کنند؟

مشاهده دندان‌های سفید مرواریدی در تلویزیون یا مجلات باعث می‌شود که به نظر برسد یک لبخند بی عیب و نقص یک هنجار است. اما مهم نیست که دندان‌های شما چه شکلی هستند، دلیلی وجود ندارد که از لبخند خود خجالت بکشید. شما باید سلامت بودن دندان‌های خود را بیشتر از از زیبایی آن در اولویت قرار دهید.

افرادی که مزایای ایمپلنت دندان را می‌دانند یا روکش دندان دارند بهتر است از روش‌های سفیدی دندان استفاده نکنند. سفیدی دندان فقط روی دندان‌های طبیعی کار می‌کند. بسیاری از افراد جوان در سال‌های اخیر برای دستیابی به لبخندی کاملاً سفید به دنبال انواع روش‌های سفیدی دندان بودند، اما این می‌تواند در دراز مدت برای سلامت دندان‌های شما خطرناک باشد.

با دندانپزشک خود در مورد بهترین گزینه‌های سفیدی برای شما مشورت کنید. همیشه دستورالعمل‌های کیت‌های خانگی را بخوانید و طبق دستورالعمل از محصولات استفاده کنید.

توجه به این نکته مهم است که افرادی که ایمپلنت، روکش، روکش یا بریج دندان دارند، بسته به محل این کار در دندانپزشکی، ممکن است استفاده از انواع روش‌های سفیدی دندان گزینه مناسبی نباشد. اگر در جلوی دهان باشد، سفیدی توصیه نمی‌شود. اما اگر سفیدی در پشت دهان باشد می‌توانید به آن فکر کنید.

 

جمع‌بندی

در این مقاله سعی شد انواع روش‌های سفیدی دندان به خوبی بیان شود. اما نکته مورد توجه این است که اگر به دلیل زردی دندان‌ها نسبت به لبخند خود آگاه هستید و دندان‌های طبیعی خود را دارید، ممکن است بخواهید انواع روش‌های سفیدی دندان در کلینیک دندانپزشکی ارغوان کرج را امتحان کنید. اما در نهایت این یک انتخاب زیبایی شناختی شخصی است و یک ضرورت پزشکی نیست.

 

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *