Stages of growth and development of milk teeth

دندان­‌های شیری که با عنوان دندان­‌های موقتی نیز شناخته می‌شوند، اولین مجموعه دندان‌هایی اطلاق می­‌شوند که در کودکان خردسال رشد می‌کنند و بیرون می‌­آیند. مراحل رویش و تکامل دندان­‌های شیری به طور معمول از یک جدول زمانی و توالی قابل پیش بینی پیروی می­‌کند.

لازم به ذکر است که این دندان­‌ها نقش مهمی در سلامت و رشد دهان و دندان کودک دارند. در ادامه، پیش از پرداخت به مراحل رویش و تکامل دندان­‌های شیری، به جزئیاتی کلیدی از دندان­‌های شیری می­‌پردازیم.

 

دندان­‌های شیری

تعداد دندان­‌های شیری، به طور معمول 20 عدد است. 10 دندان در فک بالا و 10 دندان در فک پایین. این دندان‌ها در حدود 6 تا 12 ماهگی شروع به رویش (از طریق لثه) می­‌کنند. مجموعه آنها معمولاً تا زمانی که کودک در حدود 2-3 سالگی است، کامل می‌­شود.

به تدریج در طی چندین سال با دندان­‌های دائمی بزرگسالان جایگزین می‌­شوند. این فرایند ریختن دندان­‌های شیری و رویش دندان­‌های ثانویه را، لایه‌برداری می‌نامند.

پس از طی این مراحل، این دندان‌­ها در حدود 6 سالگی شروع به افتادن می‌کنند. این فرایند تا حدود 12 سالگی ادامه می‌­یابد. دندان‌های ثنایای مرکزی پایین به طور معمول اولین دندان­‌هایی هستند که از بین می­‌روند.

 

عملکرد دندان‌های شیری

این دندان‌ها چندین عملکرد مهم در کودکان خردسال بر عهده دارند از جمله:

  • امکان جویدن و غذا خوردن مناسب
  • تسهیل رشد گفتار
  • حفظ فضا برای دندان­‌های دائمی آینده
  • کمک به رشد فک و ساختار صورت

رعایت بهداشت دهان و دندان برای این دندان‌ها، از جمله مسواک زدن صحیح و دو مرتبه در روز و محدود کردن غذاها و نوشیدنی­‌های شیرین بسیار مهم است. این امر به پیشگیری از پوسیدگی و سایر مشکلات دندانی در دوران کودکی کمک می‌کند.

نظارت بر رویش، ریخت و جایگزینی دندان­‌ها بخش مهمی از معاینات منظم دندانپزشکی کودک است. هر گونه مشکل باید به سرعت برطرف شود تا از رشد مناسب دهان اطمینان حاصل شود. در بخش بعدی مقاله، به بررسی مراحل رویش و تکامل این دندان‌ها می‌­پردازیم.

مراحل رویش و تکامل دندان‌­های شیری

پیش از بیان مراحل رویش و تکامل این دندان‌ها، این نکته را باید بگوییم که هر کودکی متفاوت است و درست مثل فرایند بلوغ، هر کدام در ساعت بیولوژیکی خود هستند. در حالی که برخی از نوزادان ممکن است اولین دندان‌های خود را در 4 ماهگی دربیاورند، در برخی دیگر ممکن است در سن یک سالگی آغاز شود. اما چیزی که مشخص است، این است که ترتیب رویش دندان‌­ها، ترتیب خاصی است. در ادامه به مراحل رویش و تکامل آن‌ها پرداختیم:

1.   ثنایای مرکزی پایین:

دو دندان جلویی کودکتان روی فک پایین او، که به عنوان دندان­‌های ثنایای مرکزی نام‌گذاری می­‌شوند، احتمالاً اول از همه رویش می­‌کنند. همانطور که گفتیم، زمان این اتفاق از کودکی به کودک دیگر متفاوت است. اما با این حال، شایع‌ترین سن برای این امر بین 6 تا 10 ماهگی است.

2.   ثنایای مرکزی فوقانی:

دومین مرحله از مراحل رویش و تکامل دندان‌­ها، دو دندان به طور مستقیم بالای دندان­‌هایی هستند که در مرحله نخست روییدند. معمول­ترین سن برای این اتفاق بین 8 تا 13 ماهگی است. این دندان­‌ها شبیه به دندان­‌های ثنایای مرکزی پایینی هستند. زیرا غذا هنگامی که ریز می‌شود نیز توسط آن­ها خورد می­‌شود. با این وجود، آن­ها معمولاً بسیار بزرگتر از نسخه­‌های پایینی هستند. آن­ها پهن و از نظر بصری برجسته‌ترین ویژگی دهان انسان هستند.

3.   ثنایای جانبی:

سومین مرحله از مراحل رویش و تکامل دندان­‌ها، دندان­های ثنایای جانبی هستند که در دو طرف دندان­های ثنایای مرکزی در هر دو فک بالا و پایین می­‌رویند. معمول­ترین سن برای این مرحله، بین 8 تا 16 ماهگی است. به طور معمول، نخست ست پایینی رویش، و مجموعه بالایی در یک روند مشابه به ثنایای مرکزی دنبال می­‌شود.

4.   آسیاب بالا و پایین (ست 1):

دندان­‌های آسیاب در پشت دهان قرار دارند و سطح به نسبت صافی دارند. این دندان­‌ها در دو مجموعه رویش می­‌کنند و شایع‌ترین سن برای رویش آن­ها بین 13 تا 19 ماهگی است.

5.   نیش:

دندان­‌های نیش، دندان­‌های بعدی هستند که در مرحله پنجم از مراحل رویش و تکامل دندان­‌ها ظاهر می­‌شوند. این­ها در کنار دندان­‌های ثنایای جانبی قرار دارند. شایع­ترین سن برای رویش آن­ها بین 16 تا 23 ماهگی است.

6.   آسیاب­‌های بالا و پایین (ست 2):

مجموعه بعدی دندان‌­های آسیاب معمولاً یک سال پس از ست اول بیرون می­‌زنند. میانگین سنی برای این مرحله از مراحل رویش و تکامل دندان­‌ها، بین 25 تا 33 ماهگی است. دندان­‌های آسیاب پایینی احتمالاً پیش از دندان‌­های بالایی بیرون می­‌زنند، اما نه با فاصله طولانی.

7. مجموعه کامل:

باز هم، همه این مراحل می­‌توانند در زمان­‌های مختلف زندگی کودک اتفاق بیفتد. براکت­‌های سنی پیشنهادی در این مقاله صرفاً رایج‌­ترین آن­ها هستند. اگر دندان‌های کودک شما کمی دیرتر یا زودتر از بقیه روییدند، جای نگرانی نیست. زیرا بدن هر فردی متفاوت است. در بخش بعدی این مقاله، به عوارض و مشکلات رایجی که ممکن است در حین رشد دندان‌­های شیری رخ دهد، می­پردازیم.

مشکلات و عوارض رایج در طول رشد دندان­‌های شیری

در طول رشد این دندان­‌ها، چندین مشکل یا عارضه رایج وجود دارد که ممکن است کودکان درگیر آن شوند. در این بخش به برخی موارد کلیدی آن اشاره می‌کنیم:

تاخیر در رویش

تاخیر در رویش دندان یکی از مشکلات رایج در مراحل رویش و تکامل آن است. برخی از کودکان ممکن است با این مشکل مواجه شوند. زمانی که دندان­‌ها دیرتر از جدول زمانی معمول بیرون می­‌آیند، این می‌­تواند ناشی از عواملی مانند ژنتیک، سوء تغذیه یا برخی شرایط پزشکی باشد.

عدم توالی طبیعی دندان شیری

دندان­‌های شیری ممکن است به دلیل برخی مسائل مانند پوسیدگی زیاد دندان، ضربه یا حتی کشیدگی عمدی زودرس، از بین بروند. این می­‌تواند توالی طبیعی و زمان‌بندی جایگزینی دندان­‌ها را مختل کند.

عدم فاصله مناسب

یکی دیگر از مشکلات رایج در مراحل رویش و تکامل دندان‌­ها، مشکلات شلوغی یا فاصله است. تراز یا فاصله نامناسب دندان‌­های شیری می‌­تواند به دلیل عواملی مانند اندازه کوچک فک، مکیدگی انگشت شست یا نابودی زودرس دندان­‌ها رخ دهد. این می‌­تواند منجر به شلوغی یا شکاف بین دندان‌­ها شود.

تغییر رنگ

تغییر رنگ یا لک بر روی دندان­‌ها ممکن است به دلایل مختلفی مانند استقرار در معرض فلوراید بیش از حد، مصرف دارو یا بهداشت نامناسب دهان تغییر رنگ دهتد یا لکه دار شوند.

پوسیدگی

کودکان خردسال ممکن است به دلیل عواملی مانند میان وعده‌های مکرر، عادت‌­های نامناسب برای مسواک، به شدت مستعد ابتلا به پوسیدگی دندان در کودکان یا حفره در دندان­‌های خود باشند.

روند رویش دندان­‌ها می‌­تواند باعث ناراحتی، تحریک پذیری و سایر علائم در کودکان خردسال شود که به نام علائم دندان آنها را می‌شناسید.

دیگر مشکلات دندان‌های شیری

  • در برخی موارد، کودکان ممکن است دندان­‌های اضافی ایجاد کنند که می­‌تواند منجر به ازدحام بیش از حد و مشکلات هم ترازی شود.
  • مکش انگشت شست یا استفاده طولانی مدت از پستانک نیز می­‌تواند رشد طبیعی و موقعیت دندان­‌ها را تغییر دهد.

رسیدگی سریع به این مسائل از طریق مداخله زودهنگام دندانپزشکی بسیار مهم است. والدین در حین رشد دندان­‌ها چه نکاتی را باید رعایت کنند؟ در بخش بعدی به بررسی این مورد می‌­پردازیم.

 

نکاتی برای والدین در جهت رشد سالم دندان­‌های شیری

عادات بهداشت دهان و دندان خوب ایجاد کنید.

حتی قبل از رویش اولین دندان، تمیزی لثه­‌های کودک را با یک پارچه نرم و مرطوب شروع کنید. به محض ظهور اولین دندان، مسواک را با یک مسواک کوچک با پرزهای نرم و یک مقدار کم خمیر دندان حاوی فلوراید شروع کنید. با افزایش سن کودک، مسواک دو بار در روز (صبح و شب) را تشویق کنید.

غذاها/ نوشیدنی­‌های قندی و اسیدی را محدود کنید.

از مصرف تنقلات، آبمیوه‌­ها و نوشیدنی­‌های شیرین به کودک خودداری کنید. زیرا این موارد می‌توانند روی تراز مناسب دندان­‌ها تأثیرگذار باشند. یادآوری ملایم و جایگزین­‌هایی برای کمک به کودک برای ترک این عادات، ارائه دهید.

عادات پستانک و انگشت شست را زیر نظر بگیرید.

از استفاده طولانی مدت از پستانک یا مکیدگی انگشت شست خودداری کنید. زیرا این موارد می­‌تواند روی تراز مناسب دندان­‌ها همچون مورد قبلی، تأثیر بگذارد. می­‌توانید عادات جایگزین را برای کمک به کودکتان در ترک این عادت، ارائه دهید.

شیوه‌­های تغذیه سالم را تشویق کنید.

برای جلوگیری از پوسیدگی دندان‌های مرتبط با تغذیه با شیشه، کودک را تا اولین تولدش از شیشه شیر جدا کنید. همچنین غذاهای جامد را در مرحله رشد مناسب برای حمایت از جویدگی مناسب و رشد فک به کودکتان بدهید.

ویزیت منظم دندانپزشکی انجام دهید.

اولین جلسه دندانپزشکی کودک را تا اولین سالگرد تولد او یا ظرف 6 ماه پس از رویش اولین دندان برنامه‌ریزی کنید. برای نظارت بر سلامت و رشد دهان و دندان کودک به طور منظم در معاینات و تمیزی دندان­‌ها شرکت کنید.

مکمل فلوراید ارائه دهید.

اگر آب آشامیدنی کودک دارای فلوراید نیست، طبق توصیه دندانپزشک مکمل­‌های فلوراید را در نظر بگیرید.

هرگونه نگرانی دندانپزشک را به سرعت برطرف کنید.

اگر کودک با مشکلاتی مانند درد، تغییر رنگ یا تراز غیر طبیعی دندان‌ها مواجه شد، به سرعت به دندانپزشک مراجعه کنید.

با اجرای این نکات توسط والدین، مراحل رویش و تکامل دندان­‌ها در سالم­ترین راه ممکن پیش می‌­رود و اساس سلامت دهان و دندان را برای یک عمر ایجاد می‌کند.

تشویق فرزندان به ایجاد عادات بهداشتی دهان و دندان‌های شیری!

والدین نقش مهمی در ایجاد عادات مراقبتی دهان و دندان در کودکان خود دارند. اما چگونه می‌توانند این کار را انجام دهند؟ در این قسمت از مقاله چند نکته برای تشویق فرزندانتان برای شما گردآوری کردیم:

  1. زود شروع کنید. به محض گذر از اولین مرحله از مراحل رویش و تکامل دندان‌­ها، عادات بهداشتی دهان را اجرا کنید. لثه‌­های کودک را به آرامی با یک پارچه نرم یا مسواک نوزاد تمیز کنید.
  2. کودکان اغلب رفتار والدین خود را تقلید می­‌کنند. بنابراین مطمئن شوید که خودتان اقدامات بهداشت دهان و دندان را انجام می‌دهید. دندان‌­های خود را به عنوان یک خانواده مسواک بزنید تا آن را به یک فعالیت سرگرمی و مشترک تبدیل کنید.
  3. مسواک را به یک فعالیت لذت‌بخش تبدیل کنید. از مسواک‌­های رنگارنگ و خمیردندان­‌های طعم‌دار برای هیجان آن استفاده کنید. از موسیقی، داستان، یا یک تایمر دو دقیقه‌­ای برای تبدیل مسواک به یک فعالیت و روال سرگرمی که فرزندتان هر روز مشتاقانه منتظر آن است، استفاده کنید.
  4. به آن­ها اجازه دهید خودشان لوازمشان را انتخاب کنند. اجازه دهید مسواک و خمیردندان خود را با شخصیت­ یا رنگ مورد علاقه خود انتخاب کنند. اخساس حس مالکیت و شخصی‌سازی به آن­ها، می‌تواند در آن­ها برای مسواک هیجان ایجاد کند.

دیگر روش‌ها

  1. آن را به یک بازی تبدیل کنید. داستان­‌ها یا سناریوهای تخیلی را ایجاد کنید که در آن برس با “هیولاهای حفره­ای” مبارزه می­‌کند و آن را به یک بازی ماجراجویانه تبدیل می­‌کند. این می‌­تواند مسواک را برای کودکان جذاب­تر و لذت‌بخش‌­تر کند.
  2. از یک تایمر یا موسیقی استفاده کنید. پخش یک آهنگ مورد علاقه به مدت دو دقیقه می­‌تواند مسواک را ملنند یک سرگرمی کند و اطمینان حاصل کند که کودکان برای مدت توصیه شده مسواک می‌­زنند. 
  3. یک سیستم پاداش مداوم یا یک سیستم امتیاز طراحی و اجرا کنید که منجر به یک جایزه کوچک اما جذاب می‌شود. این می­‌تواند کودکان را برای حفظ عادات روزانه مراقبت از دندان ترغیب کند.
  4. بر اهمیت رژیم غذایی تأکید کنید. کودکان را در مورد تأثیر غذاها و نوشیدنی­‌های شیرین بر دندان­‌هایشان آگاه کنید. آن­ها را تشویق کنید تا میان وعده‌­های سالم­تری انتخاب کنند و خوراکی­‌های شیرین را محدود کنند تا سلامت دهان و دندان را ارتقا دهند.

کلام آخر

هنگامی که صحیت از رویش دندان می‌­شود، هیچ پاسخ مشخصی در مورد زمان انجام هر مرحله وجود ندارد. کودک شما هر زمان که بدنش آماده باشد، مراحل رویش و تکامل دندان‌های شیری آغاز خواهد شد. تنها کاری که می­‌توانید انجام دهید، این است که او را در طی این مراحل همراهی کنید تا بتوانید به کاهش درد او کمک کنید. آگاهی از ترتیب یا روند رویش دندان‌های کودک، بهترین راه برای ارزیابی درد ریشه آن­ها است تا بتوانید به طور مؤثرتری از جمله مراجعه به  دندانپزشکی آن را تسکین دهید. 

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *