Types of dental laminates

لمینت دندان که به عنوان روکش نیز شناخته می‌شود، روکشی به رنگ دندان است. انواع لمینتهای دندان، از نظر جنس به دو دسته اصلی، لمینت سرامیکی و لمینت کامپوزیت تقسیم می‌شوند. روکش دندان که نازک و بادوام است، سطح خارجی دندان‌های بالا و پایین را می‌پوشاند و ظاهر دندان‌های شما را از نظر رنگ، اندازه و شکل تغییر می‌دهد.

 

انواع لمینت دندان به همراه مزایا و معایب

 

لمینت دندان سرامیکی و لمینت کامپوزیت تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند. به عنوان مثال لمینت سرامیکی از سرامیک یا به اصطلاح چینی ساخته می‌شود و نیاز به نصب دندان‌های طبیعی روی دندان‌ها دارد.

از آنجایی که قیمت این دو دسته نیز با یکدیگر متفاوت هستند، می‌توانید با در نظر گرفتن بودجه مورد نظر خود، مشورت دندانپزشک و وضعیت دندان‌هایتان روش مناسب لمینت گذاری را انتخاب کنید. در ادامه متن هر کدام از این روش‌ها را به صورت جداگانه بررسی خواهیم کرد.

 

لمینت دندان سرامیکی

یکی از متداول‌ترین انواع لمینت دندان، سرامیکی می‌باشد که از دهه 1930 به وجود آمده‌اند و با نگهداری کافی تا 20 سال طراحی شده‌اند.

لمینت‌های سرامیکی که روکش‌های چینی نیز نامیده می‌شوند، یک پوشش سرامیکی نازک با قطر کم (تقریباً 5 تا 6 میلی‌متر) هستند. لمینت سرامیکی با توجه به قالب دندان‌های بیمار در لابراتوار ساخته می‌شود و پس از برش دندان توسط دندانپزشک به کمک مواد مخصوص روی دندان ثابت می‌شود.

این روش به روکش سنتی نیز معروف است که با برداشت دندان‌های شما شروع می‌شود تا مجموعه‌ای از پوسته‌های سفارشی ایجاد شود که دقیقاً در دهان شما قرار می‌گیرد. در حالی که منتظر اعمال ست دائمی هستید، با مجموعه‌ای از روکش‌های موقت به خانه می‌روید.

در ویزیت دوم، قسمت جلوی هر دندان برای آماده شدن مجموعه روکش‌های چینی تراشیده یا صاف می‌شود. از بی‌حسی موضعی برای بی‌حسی این ناحیه از دهان استفاده می‌شود و پوسته‌ها اعمال می‌شوند، نصب می‌شوند و باند می‌شوند.

رایج‌ترین و محبوب‌ترین نوع روکش دندان روکش چینی است. آنها قوی، بادوام و ماندگار هستند. روکش‌های پرسلن به صورت سفارشی و متناسب با هر دندان ساخته می‌شوند که تطابق کامل با دندان‌های اطراف بیمار را تضمین می‌کند. علاوه بر این، آنها در برابر لکه بسیار مقاوم هستند. برای افرادی که به طور منظم قهوه، چای یا نوشیدنی‌های رنگی می‌نوشند، گزینه‌ای عالی هستند.

 

انواع لمینت دندان از نوع سرامیکی

روکش‌های چینی به اشکال زیر تولید می‌شوند:

سرامیک انباشته: پرسلن با دست ریخته می‌شود تا رنگ، شکل و شفافیت دندان‌های موجود شما را تقلید کند. اینها اصیل‌ترین ظاهر را ارائه می‌دهند.

سرامیک فشرده: روکش‌های فشرده ساختار ضخیم‌تری ارائه می‌دهند که دوام بیشتری را فراهم می‌کند اما نیاز به برداشت بیشتر دندان شما دارد.

لیتیوم دی سیلیکات: این ماده گزینه‌ای برای بیمارانی است که دندان قروچه می‌کنند و سطح دوام بیشتری را ارائه می‌دهد.

از تفاوت‌های لمینت سرامیکی با کامپوزیت ونیر این است که متأسفانه روکش‌های چینی گران هستند و ممکن است هزینه بیشتری نسبت به سایر روکش‌ها داشته باشند. آنها همچنین به آمادگی بیشتری نیاز دارند. برای اینکه فضایی برای روکش ایجاد شود، لازم است یک لایه نازک از مینای دندان برداشته شود. علاوه بر این، ایجاد و استقرار لمینت‌های چینی نسبت به سایر انواع روکش‌ها زمان بیشتری می‌برد و برای ایجاد در آزمایشگاه دندانپزشکی به زمان بیشتری نیاز دارد.

 

لمینت دندان کامپوزیت

لمینت کامپوزیتی که مستقیماً روی دندان قرار می‌گیرد از پلیمر (نوعی پلاستیک) همرنگ دندان ساخته شده است. معمولاً در مطب دندانپزشکی این ماده ابتدا به صورت خمیر در آمده و سپس روی دندان قرار داده می‌شود. توسط اشعه لیزر روی دندان ثابت می‌شود.

کامپوزیت یک شکل مقرون به صرفه از روکش‌ها که می‌تواند ظاهر براده‌ها، تغییر رنگ و ترک‌های جزئی را کاهش دهد. مطابق با رنگ دندان‌های موجود شما، این ماده قبل از اینکه خشک شود، شکل بگیرد و صیقل داده شود، به صورت لایه ها ادامه پیدا می‌کند.

این محلول را می‌توان در یک بار مراجعه برای یکنواختی لبخند شما استفاده کرد و نسبت به انواع دیگر راحت‌تر ترمیم می‌شود. اما احتمال لکه و بریدگی آن بیشتر است. لمینت‌های کامپوزیت رزین می‌توانند پنج تا 10 سال دوام بیاورند.

 

مزایای لمینت کامپوزیت

لمینت‌های کامپوزیت از یک رزین همرنگ دندان تشکیل می‌شوند که دندانپزشک مستقیماً روی دندان اعمال می‌کند و به شکل ظاهری مورد نظر بیمار در می‌آید. آنها نسبت به روکش‌های چینی قیمت کمتری دارند و نیاز به آماده‌سازی کمتری دارند. زیرا فقط مقدار کمی از مینای دندان باید برداشته شود. علاوه بر این، لمینت‌های کامپوزیت را می‌توان در یک نوبت تکمیل کرد و آن‌ها را به گزینه‌ای مناسب برای بیمارانی تبدیل می‌کند که می‌خواهند به سرعت به اهداف لبخند خود برسند.

با این حال، لمینت‌های چینی دوام کمتری نسبت به لمینت‌های کامپوزیت دارند. آنها مستعد خرد شدن و لک شدن هستند. آنها همچنین طبیعی به نظر نمی‌رسند و می توانند مات تر و کمتر شفاف به نظر برسند.

لومینیرها یکی از انواع لمینت دندان

یکی از انواع لمینت دندان، لومینیرها، یک برند خاص از روکش‌های چینی هستند که نازک‌‌تر از روکش‌های سنتی هستند. آنها به صورت سفارشی و متناسب با هر دندان تهیه می‌شوند و می توان آنها را بدون هیچگونه آمادگی، سوهان یا سوراخی روی دندان قرار داد. این مزیت آنها را به گزینه‌ای عالی برای افرادی تبدیل می‌کند که می‌خواهند لبخند خود را بدون ناراحتی یا سوراخ بهبود بخشند.

لومینیرها نوعی روکش فوق‌العاده نازک، به دلیل رویکرد حداقل آمادگی یا بدون آمادگی هستند. بر خلاف روکش‌های سنتی، آنها نیازی به برداشت مینای طبیعی دندان ندارند. لومینیرها که از مواد چینی نازک و شفاف تهیه می‌شوند، شباهت زیادی به مینای دندان طبیعی دارد و لبخند شما را بدون ظاهر مصنوعی تقویت می‌کند.

علاوه بر آن لومینیرها انواع مختلفی از مشکلات آرایشی، از جمله تغییر رنگ، بریدگی، ترک، شکاف و ناهماهنگی‌های خفیف را برطرف می‌کنند.

لومینیرها که به صورت برگشت‌پذیر طراحی شدند را می‌توان بدون ایجاد آسیب قابل توجهی به دندان‌های طبیعی زیرین برداشت. هنگامی که به درستی از آنها مراقبت شود، این روش می‌تواند بادوام و طولانی مدت باشد.

مواد چینی مورد استفاده در لومینیر در برابر لکه مقاوم است و لبخندی درخشان و پر جنب و جوش را حفظ می‌کند. لومینیرهای دندانی به صورت سفارشی و متناسب با هر دندان تهیه می‌شوند و یکپارچگی در دندان‌های طبیعی شما ایجاد می‌کنند.

استفاده از این روش معمولاً شامل یک فرآیند دو مرحله‌ای است که منجر به یک روش نسبتاً کارآمد می‌شود. با این حال، لومینیرها نسبت به روکش‌های چینی سنتی دوام کمتری دارند و ممکن است برای افرادی که دندان قروچه می‌کنند یا مشکلات دندانی دیگری دارند، مناسب نباشند. همچنین نسبت به روکش‌های چینی سنتی گران‌تر هستند.

 

روکش زیرکونیا

روکش‌ زیرکونیا برای تقویت دندان ضعیف‌تر و پوشش هرگونه آسیب توصیه می‌شوند. این ویژگی‌ها بیشترین مقاومت را در برابر شکستگی دارند.

این نوع روکش دندان از ماده محکمی به نام زیرکونیا تهیه می‌شود. لمینت‌های زیرکونیا نسبت به لمینت‌های چینی در برابر برادگی و ترک مقاومت بیشتری دارند و دندانپزشک می‌تواند آنها را طوری طراحی کند که دقیقاً با سایه دندان‌های اطراف بیمار مطابق باشد. روکش‌های زیرکونیا نیز بسیار زیست سازگار هستند و کمتر باعث ایجاد واکنش‌های آلرژیک یا سایر مشکلات می‌شوند.

یکی از معایب روکش‌های زیرکونیا این است که نسبت به روکش‌های چینی مات‌تر هستند و به همین دلیل طبیعی‌تر به نظر می‌رسند. آنها همچنین گرانتر از لمینت‌های کامپوزیت هستند و نیاز به آمادگی بیشتری نسبت به لومینیرها دارند.

 

روکش‌های ایمکس

روکش‌های ایمکس یکی از محبوبترین انواع لمینت دندان توسط شرکت Ivoclar Vivadent، یک شرکت پیشرو در زمینه سرامیک‌های دندان است. این روکش‌ها از یک ماده سرامیکی شیشه‌ای لیتیومی نازک و کمی شفاف تهیه می‌شوند. آنها به گونه‌ای سفارشی هستند که متناسب با دندان‌های هر بیمار باشند و به طور ایمن به آنها وصل می‌شوند.

روکش‌های Emax که به دلیل دوام استثنایی خود معروفند، یکی از محکم‌ترین گزینه‌های موجود در این کار هستند. با رعایت بهداشت مناسب دندان، آنها می‌توانند بین 10 تا 15 سال دوام بیاورند.

این روش تحت بی‌حسی موضعی انجام می‌شود. بنابراین بدون درد است و ناراحتی را به حداقل می‌رساند. یا در بسیاری از موارد، از آنجایی که درمان بسیار سطحی است، اصلاً نیازی به تزریق نیست.

این روکش‌ها معمولاً به‌صورت سفارشی برای هر بیمار توسط آزمایشگاه دندان پزشکی و بر اساس قالب‌گیری یا اسکن دیجیتالی از دندان‌های بیمار تهیه می‌شوند.

 

آماده‌سازی روکش ایمکس، یکی از انواع لمینت دندان

فرآیند استقرار روکش ایمکس بر دندان، معمولاً شامل حداقل آماده سازی دندان یا بدون آماده سازی دندان است. در صورت نیاز به آماده سازی، مقدار کمی از مینای دندان از سطح جلویی دندان برداشته می‌شود تا لمینت‌ها را در خود جای دهد. هنگامی که روکش‌های شما آماده نصب هستند، ابتدا دندان‌های شما یک تمیزی عمیق دریافت می‌کنند و جلوی دندان‌ها با ژل مخصوص پوشانده می‌شود تا چسبندگی برای باندینگ افزایش یابد.

برای تثبیت روکش‌ها در جای خود از یک نور باندینگ با تکنولوژی بالا و سیمان مخصوص سفارشی سازی استفاده می‌شود. سپس روکش‌های ایمکس با استفاده از چسب دندانی به دندان‌های آماده شما وصل می‌شوند.

درمان روکش‌های ایمکس با روکش‌هایی انجام می‌شود که از سرامیک لیتیوم دی سیلیکات تشکیل می‌شوند. ماده‌ای که به دلیل استحکام و ویژگی‌های زیبایی‌شناختی معروف است. این روکش‌ها دوام بسیار خوبی دارند و بسیار شفاف هستند و لبخندی طبیعی و پر جنب و جوش ایجاد می‌کنند. روکش‌های ایمکس برای کسانی که به دنبال ترکیبی از زیبایی و انعطاف پذیری برای ترمیم دندان خود هستند مناسب است.

با این حال، مهم است که توجه داشته باشید که طول عمر روکش‌های ایمکس بستگی به عوامل فردی مانند اقدامات بهداشت دهان، عاداتی مانند دندان قروچه یا فشار یا عدم فشار دندان‌ها و معاینات منظم دندان‌پزشکی می‌تواند متفاوت باشد.

 

مزایای لمینت دندان

هر کدام از انواع لمینت دندان مزایای بسیاری دارد که در ایجا گردآوری کردیم.

  • لمینت دندان یک لایه نازک از مواد همرنگ دندان است که روی دندان‌های قدامی و خلفی قرار می‌گیرد.
  • لمینت دندان یکی از محبوب‌ترین درمان‌های زیبایی به دندانپزشک کمک می‌کند تا اندازه، شکل و رنگ دندان‌ها را اصلاح کند.
  • با این روش می‌توان شکاف‌های بین دندان‌ها یا همپوشانی جزیی آنها را برطرف کرد. همچنین لبه‌های دارای شکستگی یا ترک خوردگی دندان‌ها با این نوع درمان ترمیم می‌شوند.
  • لمینت‌ها علاوه بر ظاهری که برای دندان دارند، فواید دیگری از جمله افزایش طول عمر دندان و افزایش استحکام مینای دندان دارند. بنابراین نصب و اجرای صحیح فرآیند لمینت دندان بسیار مهم است.

طول عمر لمینت دندان به طور معمول 5 تا 10 سال است. اما به طور کلی به کیفیت، نوع لمینت، تخصص دندانپزشک و میزان مراقبت‌های ضروری بعد از لمینت دندان بستگی دارد. طبعا اگر بهداشت دهان و دندان را رعایت کنید به طول عمر لمینت حداکثر خود می‌رسد.

 

جمع‌بندی

انواع لمینت دندان با داشتن ظاهری جذاب و طبیعی، برای ارتقای ظاهر دندان‌ها و افزایش اعتماد به نفس راه بسیار مطمئنی است. با مشورت و انتخاب درست لمینت دندان و مراقبت‌ از آنها، سال‌ها از زیبایی دندان‌ها و لبخند خود لذت ببرید.

تکنیک لمینت دندان، که شامل پوشش سطح جلویی دندان‌ها با لایه‌های نازکی از سرامیک یا کامپوزیت است، یک راه بسیار موثر برای اصلاح اشکالات دندانی است. این روش، نه تنها ظاهر دندان‌ها را بهبود می‌بخشد بلکه با ایجاد یک سطح صاف و همگن، به حفظ بهداشت دهان و دندان کمک می‌کند.

دندانپزشکان کلینیک دندانپزشکی ارغوان افرادی که از روش لمینیت دندان برای رفع عیوب دندانی خود استفاده می‌کنند، به طور کامل آموزش مراقبت بعد از آن را فرا می‌دهند. زیرا عدم توجه به مراقبت از دندان‌های لمینتی می‌تواند عمر آن‌ها را کاهش دهد و فرد باید دوباره برای تعمیر دندان‌ها هزینه پرداخت کند.

مراقبت از لمینت دندان بسیار آسان است، فقط کافی است به اصول بهداشت دهان و دندان توجه کنید و بعد از هر وعده غذایی مسواک بزنید. روزانه استفاده از نخ دندان، شستشوی دهان با دهان شویه، عدم فشار دندان‌ها به یکدیگر برای جلوگیری از فرسایش یا شکستگی آن‌ها، اجتناب از سیگار و قلیان، رعایت رژیم غذایی، محورهایی هستند که حتما باید پس از لمینت رعایت شوند.

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *